Vain neljännes kuluttajista on tietoisia sähköyhtiöiden tarjoamista kulutuksen seurantapalveluista. Näihin verkosta löytyviin palveluihin kannattaa tutustua, vaikka nyt Energiansäästöviikon aikana. Niistä löytyvät tiedot ovat pohja omaan sähkölaskuun vaikuttamiseen.
Tuoreen kyselyn mukaan vain reilu neljännes, 28 prosenttia kuluttajista on tietoisia verkkopalveluyhtiöiden tarjoamasta, oman kulutuksen seurannan mahdollistavista palvelusta.
Kulutuksen seurantapalvelun käyttäjiksi ilmoittautui 17 prosenttia vastaajista. Palvelun käyttäjistä yhdeksän kymmenestä ilmoitti olevansa tyytyväisiä käyttämäänsä palveluun.
– Kyselyssä ilahdutti erityisesti se, että kulutuksen seurantapalvelut olivat huomatuin, käytetyin ja arvostetuin uusi palvelu, joita kuluttajille on tarjolla, toteaa Energiateollisuus ry:n johtava asiantuntija Riina Heinimäki.
– Omaan kulutukseen voi todella vaikuttaa, kun seuraa ja tiedostaa, mihin aikaan sähköä kuluu eniten. Kulutuksen vähentäminen näkyy suoraan sähkölaskussa, Heinimäki jatkaa.
Oma kulutus seurattavissa jopa tuntitasolla
Kaikki verkkopalveluyhtiöt tarjoavat kulutuksen seurantapalvelun. Myös useimmat sähkönmyyjät tarjoavat palveluita, joiden avulla omaan kulutukseensa voi vaikuttaa. Seurantapalvelujen hyödyntämiseen saa vinkkejä Motivan ylläpitämällä Wattimaisteri-sivustolla: https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/wattimaisteri
Sähkösopimuksen haltija pääsee tarkastelemaan kulutustaan jopa tuntitasolla kirjautumalla oman energiayhtiön online-palveluun yhtiön verkkosivuilta tai mobiilisovelluksesta.
– Yhtiöiltä saa apua, kun osaa pyytää, toteaa Energiateollisuus ry:n asiantuntija Sirpa Leino. – Järjestönä ja alana olemme sitoutuneet edistämään energiatehokkuuden parantamista. Asiakkaille löytyy hyviä palveluja, joilla voi tehostaa omaa energiankäyttöä, meidän täytyy vain itsekin opetella kertomaan niistä paremmin, Leino jatkaa.
Kuluttajilla erilaisia sähkösopimuksia
Useimpien kuluttajien sähkösopimus on joko kiinteähintainen, määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva. Toistaiseksi voimassa olevissa sähkösopimuksissa hintaa tarkastetaan harvakseltaan, esimerkiksi neljännesvuosittain ja määräaikaisessa sopimuksessa hinta on usein koko sopimuskauden sama.
Noin kymmenesosa asiakkaista ostaa sähköä markkinahintaan. Markkinahintaan sähköä ostavilla on mahdollisuus hyödyntää hintavaihteluita, eli painottaa kulutusta halvemman sähkön aikoihin ja välttää vuorokauden kalleimpia tunteja.
Muita kuluttajille tarjolla olevia uusia palveluita ovat energiankäytön neuvonta ja opastus, sähköauton latauspalvelut sekä pientuotantoon ja laitemyyntiin liittyvät palvelut. Niiden tunnettuus oli kyselyn mukaan reilun kymmenen prosentin luokkaa.
Energiateollisuuden teettämän kyselyn toteutti YouGov Finland. Aineisto on kerätty syyskuun toisella viikolla (N=1000). Kyselyn tulokset löytyvät täältä.
Teksti: Ari J. Vesa, Adato viestintä, Inergia Oy
Viimeisimmät kommentit