Tunturiverkon jakeluverkkoalueen sähkömittareiden vaihdot suoritetaan vuosien 2025-2028 aikana

Asiakkaille maksuton sähkömittareiden vaihtotyö toteutetaan alueittain yhteistyökumppanimme Ellapin toimesta. Mittareiden vaihdon syynä on vanhojen mittareiden teknisen käyttöiän loppuminen sekä vaatimus sähkönkulutuksen rekisteröinnistä 15 minuutin jaksoissa. Uudet mittarit mahdollistavat asiakkaille oman sähkönkulutuksen tarkemman seurannan sekä kotiautomaatioliitännän (HAN-portti) hyödyntämisen mm. kotiautomaatiojärjestelmissä sekä ajoneuvojen älykkäissä latauslaitteissa.
Alustava aikataulu (kartta alla)
2025 Pilottiasennukset Vetsikko-Peura, Karigasniemi-Kamiljoki ja Nellim (oranssi väri kartalla)
2026 Utsjoen kunta, Saariselkä-Kiilopää (sininen)
2027 Inarin kirkonkylän taajama ja kylät (vihreä)
2028 Ivalo ja Raja-Jooseppi (liila)

Asennus
Sähkömittareiden vaihtoajat asiakkaan kanssa sopii Ellappi. Tunnistatte Ellapin asentajan auton kyljessä sekä työvaatteissa näkyvästä Ellappi -logosta:

Mikäli haluatte muuttaa sovittua asennusaikaa tai mittarinvaihdon jälkeen haluatte olla yhteydessä Ellappiin, tavoitatte työnjohdon puhelimitse: 040 757 6248 ja 040 514 7193.
Muissa asioissa voitte olla yhteydessä asiakaspalveluumme arkisin klo 9-11 ja 12-15 numeroon 016 663 200. Puhelun hinta on paikallisverkkomaksu tai matkapuhelumaksu. Voitte myös lähettää meille sähköpostia osoitteeseen: asiakaspalvelu@inergia.fi.
Uusi mittari
Uuden sähkömittarin lukuohjeeseen alla olevasta linkistä!
https://www.inergia.fi/wp-content/uploads/2025/11/E360-lukuohje-Tunturiverkko-27112025.pdf
Kysymyksiä ja vastauksia
- Miksi sähkömittarini vaihdetaan?
- Uudet sähkömittarit
- täyttävät valtion asetuksen (767/2021) vaatimukset
- mahdollistavat 15 minuutin mittausjakson
- HAN-portin käytön (katso kohta 8.)
- paremman sähkönlaadun seurannan.
- Uudet sähkömittarit
- Milloin mittarini vaihdetaan?
- Vaihdot tehdään vaiheittain vuosien 2025–2028 aikana. Asiakkaisiin ollaan yhteydessä mittarinvaihdosta etukäteen kirjeellä, tekstiviestillä tai sähköpostilla.
- Pitääkö minun olla kotona mittarinvaihdon aikana?
- Kyllä, jos mittari on sisätiloissa tai lukitussa tilassa.
- Ei, jos mittari on ulkona ja esteettömästi saatavilla.
- Vaatiiko mittarinvaihto minulta jotain toimia?
- Asiakkaan tulee varmistaa, että asentajalla on esteetön pääsy mittauskeskukselle.
- Mittauskeskuksen edessä tulee olla 80 cm vapaata tilaa.
- Muistathan päivittää Tunturiverkolle yhteystietosi, mikäli niihin on tullut muutoksia.
- Tuleeko mittarinvaihdon yhteydessä sähkökatko?
- Kyllä, lyhyt sähkökatko (yleensä 10–20 minuuttia) on tarpeen mittarin vaihtamiseksi.
- Maksaako mittarinvaihto minulle jotain?
- Ei, mittarinvaihto on asiakkaalle maksuton.
- Mitä hyötyä uudesta mittarista on?
- Tarkempi ja ajantasaisempi kulutustieto asiakkaan saatavilla
- Mahdollisuus HAN-portin hyödyntämiseen kotiautomaatiossa
- Parempi sähkönlaadun ja keskeytysten seuranta
- Mikä on HAN-portti ja miten sitä käytetään?
- HAN (Home Area Network) -portti mahdollistaa reaaliaikaisen kulutustiedon siirron esim. älykotilaitteisiin.
- Portti on asiakkaan pyynnöstä aktivoitavissa verkkoyhtiöltä.

